537 00 12 00
Już dziś umów się na zabiegi!
kontakt@colonmed.pl

Zaparcia, wzdęcia, biegunki i inne kłopoty z układem trawiennym

czyste-jelitaNie istnieją dokładne statystyki, lecz szacuje się, że okresowo na zaparcia cierpi obecnie ponad połowa populacji tzw. świata zachodniego, a ponad 20% cierpi na przewlekłe problemy z jelitami.

Uciążliwe biegunki z jednej strony, a z drugiej - męczące zaparcia. Wzdęcia i gazy, a także nękające bóle brzucha. To tylko niektóre objawy problemów gastrycznych zwanych zespołem jelita drażliwego (IBS). Gastroenterolodzy zgodnie stwierdzają, że zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego należą do najczęstszych schorzeń w ich specjalności (do 50% zgłaszających się na leczenie). IBS występuje u ok. 10–20% dorosłych ludzi, w większości u kobiet.

Niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej, nadmiar stresu – to podstawowe przyczyny tych dolegliwości.

Zespół jelita drażliwego to poważna dolegliwość

Pierwotna przyczyna zespołu jelita drażliwego nie jest niestety znana. Można wyróżnić kilka czynników patofizjologicznych, które mogą mieć wpływ na wystąpienie dolegliwości:

  • nadmierny rozrost flory bakteryjnej nawet w 84% przypadków
  • zaburzenia czucia trzewnego i funkcji motorycznej jelit
  • zwiększona odpowiedź ruchowa jelita grubego na pobudzanie niektórymi lekami, hormonami lub pokarmem
  • zmiany w sferze psychicznej (u 70-90% pacjentów chorych na IBS występują zaburzenia osobowości, niepokój lub depresja)
  • spożywanie pokarmów ubogoresztkowych (m.in. ubogich w błonnik)

Zaparcia dotykają ponad 50% populacji świata zachodniego

Osoby zdrowe oddają zazwyczaj 1-2 dobrze uformowane stolce dziennie (czasem stolec co drugi dzień). Jeśli odwiedzasz toaletę rzadziej, warto przedsięwziąć kroki, by temu zaradzić!

Specjaliści rozróżniają dwa rodzaje zaparć:

  • mechaniczne, na skutek kamieni kałowych, złogów, zwężenia jelita, raka jelita itp.
  • nawykowe, na skutek ignorowania uczucia parcia na stolec, co prowadzi do zaburzenia odruchu defekacyjnego, zaburzając rytm pracy jelit i prowadząc do ich „rozleniwienia”

Najczęstszą przyczyną zaparć są błędy w odżywianiu oraz niedostateczna aktywność fizyczna.

Wykonuj regularnie hydrokolonoterapię. Zmodyfikuj dietę.

W wielu przypadkach, gdy przyczyną zespołu jelita drażliwego jest nadmierny rozrost flory bakteryjnej lub jej zaburzone proporcje, w zmniejszeniu dolegliwości pomaga wykonanie serii zabiegów hydrokolonoterapii. Dzięki procedurze płukania okrężnicy oczyszczamy dokładnie nasze jelito grube tworząc środowisko do odbudowy, z pomocą probiotyków, wyłącznie poprawnej flory bakteryjnej.

Zdecydowanie warto też zadbać o to, by w naszej diecie zawrzeć odpowiednie ilości błonnika. Stolce staną się wtedy bardziej regularne. Należy więc jadać płatki owsiane, kasze, chleb pełnoziarnisty, warzywa strączkowe, jabłka. Dobrze jest jadać pięć posiłków dziennie, o stałych porach. Kolacja powinna być lekka - w nocy dajmy jelitom odpocząć. Posiłki należy jeść wolno, aby nie połykać powietrza, co może zaostrzyć dolegliwości.

Pij dużo wody!

Zacznij dzień od szklanki ciepłej lub letniej wody z kilkoma kroplami cytryny. W sumie w ciągu dnia wypijaj co najmniej 1,5 l wody niegazowanej, przed posiłkami lub 2 godz. po nich (nigdy nie w trakcie posiłku lub bezpośrednio po nim – rozwadniasz wtedy soki trawienne i zaburzasz proces trawienia).

Zadbaj o odpowiednią ilość błonnika w pożywieniu

Zamień białą mąkę na pełnoziarnistą! Jedz chleb razowy oraz makarony pełnoziarniste. Zaprzyjaźnij się z kaszami, otrębami  oraz ciemnym naturalnym ryżem. Niech podstawą twoich posiłków staną się warzywa pod każda postacią. Zjadaj dużo strączkowych. Zrezygnuj z batoników, a w ich miejsce przekąszaj suszone śliwki, suszone figi, orzechy czy słonecznik.

Koniecznie zrezygnuj z białego pieczywa, białego ryżu i potraw smażonych.

Ćwicz

W piśmie "Clinical Gastroenterology and Hepatology" naukowcy z University of Iowa udowodnili, że mięśnie jelita można skutecznie rozruszać. Warto więc zacząć uprawiać sporty, zapisać się na jogę, znaleźć czas na relaks, jadać regularne posiłki (często ale mniejszych ilościach), a także nauczyć się regularnego wypróżniania.

Już dziś umów się na zabiegi: 537 00 12 00

Powrót do strony głównej