537 00 12 00
Już dziś umów się na zabiegi!
kontakt@colonmed.pl

Sauna – przyjemne z pożytecznym

Gorący wypoczynek pełny zdrowia.

Nieco historii

Sauna ma już 2000 lat. Narodziła się prawdopodobnie w Finlandii (choć niektórzy naukowcy twierdzą, że w Szwecji). W początkowym okresie pełniła rolę schronienia przed mrozami, była mieszkaniem zimowym, do którego Finowie przenosili się wraz z nastaniem chłodów. Ogrzewano je kamieniami, wcześniej trzymanymi w żarze ognisk. Kamienie polewano wodą, a wytwarzana w ten sposób para sprawiała, że silniej odczuwano ciepło. Z czasem saunę zaczęto odwiedzać też z innych powodów - seanse traktowano jako zabieg higieniczny: po osiągnięciu maksymalnego wypocenia, oczyszczano skórę, używając do tego celu np. brzozowych gałązek. Dodano też nowy element: schładzanie ciała zimną wodą lub śniegiem. Wizyta w saunie dostarczała dużo przyjemności. Dość szybko zorientowano się także, że po kąpielach parowych, zwłaszcza branych systematycznie, poprawiało się samopoczucie i kondycja organizmu. Zwyczaj ten stał się więc uzasadnionym rytuałem dnia codziennego i przerodził się w tradycję fińskich domów.

Jak wygląda sauna dzisiaj?

Ściany i sufity sauny wyłożone są boazerią. Drewno, w połączeniu z subtelnym oświetleniem, tworzy kameralny nastrój, sprzyjający głębokiemu wyciszeniu. Rozgrzane przez piec kamienie polewamy wodą. Unosząca się para wzmaga odczucie ciepła, choć w pomieszczeniu i tak panuje temperatura oscylująca wokół 100°C. Wilgotność powietrza wynosi od 5 do 20 proc. W pomieszczeniu są również do dyspozycji brzozowe gałązki, pomocne w gruntownym oczyszczaniu ciała.

Efekty

Pierwszych doświadczamy tuż po seansie, jeszcze w pokoju wypoczynkowym, kolejnych - w niedługim czasie. Największe korzyści jednak zauważamy, gdy zażywamy kąpieli w saunie regularnie.

Zalety sauny

Podporządkowując się zasadom korzystania z sauny, osiągniemy:

  • relaks psychiczny - kilka chwil poświęconych sobie w kameralnej atmosferze i błogim cieple pozwoli odpocząć zmysłom;
  • odprężenie ciała - warunki panujące w saunie wpływają na rozluźnienie mięśni i usprawnienie stawów, likwidując lub znacznie łagodząc ich zmęczenie, nadwerężenie, stany zapalne, dolegliwości bólowe i inne;
  • głębokie oczyszczenie porów skóry - gdy pory są zatkane, zgromadzone w nich różnego rodzaju zanieczyszczenia nie mają ujścia i prowadzi to do stanów zapalnych, wyprysków, obrzęków, zaczerwienienia skóry. Korzystanie z sauny pozwala uniknąć takich problemów;
  • wydalenie z organizmu toksyn - jak wykazują badania, wiele toksyn jest usuwanych z naszego organizmu wraz z potem przez pory skóry;
  • rozszerzenie naczyń krwionośnych - kąpiel parowa wywołuje przyspieszony oddech i wzrost tętna. Usprawnia to transport tlenu do komórek naszego organizmu. Odpowiednio ukrwiona i dotleniona skóra staje się jędrna, nabiera zdrowego kolorytu i młodzieńczego wyglądu;
  • wentylację płuc - przyspieszony oddech i para wodna to idealna inhalacja. Zwiększa się wydolność naszych płuc oraz oczyszczają drogi oddechowe (dotyczy to szczególnie łaźni parowej);
  • zwiększenie odporności organizmu - rozgrzewając i schładzając ciało, hartujemy cały organizm. Dzięki temu stajemy się mniej podatni na przeziębienia i choroby wirusowe

Uwaga! Sauna nie odchudza!

To mit, które nie ma pokrycia w rzeczywistości.Proces wypocenia niesie wprawdzie za sobą spadek wagi ciała, będący efektem ubytku płynów z organizmu (tracimy ok 0,5 do 1,5 l wody), ale jest on tylko chwilowy. Natomiast kąpiel w saunie jest jednym z elementów kompleksowej terapii odchudzającej, w której skład wchodzą także: dieta, ćwiczenia oraz ewentualnie zabiegi odnowy biologicznej (masaże, kosmetyka).

Jak korzystamy z sauny?

  1. Z sauny nie powinno się korzystać bezpośrednio po wysiłku fizycznym, na czczo lub po zbyt obfitym posiłku. Zawsze trzeba odpocząć 15 – 30 minut nim skorzysta się z sauny.Kąpiel w saunie należy zażywać jedną bądź dwie godziny po posiłku.
  2. Przed skorzystaniem z sauny trzeba starannie umyć ciało pod prysznicem. Potem dokładnie wytrzeć się ręcznikiem (sucha skóra poci się szybciej).
  3. W saunie należy rozłożyć ręcznik pod całą powierzchnią ciała. Następnie należy położyć się na dolnej lub górnej ławce lub usiąść w swobodny sposób (intensywne, ale krótsze ogrzewanie mniej obciąża serce i krążenie).
  4. Pocimy się nie dłużej niż 15 minut – jest to czas, który wystarczy do ogrzania się i dostatecznego wypocenia.
  5. Po opuszczeniu sauny należy schłodzić ciało zimnym prysznicem (prysznic należy zacząć od schładzania stóp, nóg i dalej w kierunku serca). Ochłodzenie ciała ma na celu wywołanie skurczu naczyń krwionośnych, poprawiając ich wydolność.
  6. Po zabiegu zaleca się wypoczynek w pozycji siedzącej lub leżącej (ok. 10 – 15 min).
  7. Zaleca się 2 lub 3 sesje w saunie wg zasad opisanych powyżej, każdorazowo należy schłodzić ciało (niedostateczne schłodzenie może wywołać ból i zawroty głowy oraz gorsze samopoczucie).
  8. Zdrowy człowiek może korzystać z sauny 2-3 razy w tygodniu.
  9. Po każdej kąpieli w saunie koniecznie uzupełnij płyny – pijąc wodę mineralną lub soki (najlepiej pomidorowy, ponieważ uzupełnia straty potasu).

Rodzaje sauny

  • Sauna sucha (tzw. sauna fińska), to sauna o względnie niskiej wilgotności powietrza. Temperatura dochodzi w niej do 75-110 °C. Sauna fińska to nieduże pomieszczenie ze schodkowato umieszczonymi ławami drewnianymi.
  • Sauna parowa (tzw. łaźnia rzymska) to sauna o wilgotności dochodzącej do 100% lecz niższej temperaturze: 40-50 °C.
  • Sauna solna to sauna sucha (tzw. sauna fińska), której ściany wykonane są z paneli ściennych zawierających foremne bryły solne wycięte z kolorowej soli kamiennej.
  • Sauna na podczerwień (sauna infrared) to sauna, która wykorzystuje promienniki podczerwieni zamiast konwencjonalnego pieca.