537 00 12 00
Już dziś umów się na zabiegi!
kontakt@colonmed.pl

Dla milionów ludzi na świecie ziarna ryżu są chlebem powszednim. My także doceniamy go coraz bardziej. Dania z ryżu mają wiele zalet: wspaniale wyglądają i wybornie smakują, są przy tym łatwe w przygotowaniu. Przede wszystkim jednak ryż jest bardzo zdrowy. A im mniej przetworzony - tym bardziej wartościowy.

Brązowy czy biały?

Aby zrozumieć istotę zagadnienia na początek musimy dowiedzieć się jak zbudowane jest ziarno zbóż. Otóż każde ziarno składa się z trzech podstawowych elementów:

1. Okrywy owocowo – nasiennej (łuska) – zbudowana jest z kilku warstw komórek chroniących ziarno przed uszkodzeniem mechanicznym i nadmiernym wysychaniem.

2. Bielma – stanowi największą część ziarna, składa się z dwóch części:

a. bielma zewnętrznego (warstwa aleuronowa) – ściśle przylegającego do łuski zbudowane jest z komórek zawierających białka, tłuszcze, składniki mineralne i witaminy;

b. bielma środkowego – zbudowane jest z dużych komórek wypełnionych skrobią i białkiem, zawiera najmniej składników mineralnych i witamin;

3. Zarodka – stanowi a zalążek przyszłej rośliny, jest bogaty w substancje odżywcze – białka, tłuszcze, cukier i witaminy.

Różnica pomiędzy ryżem białym a brązowym polega na tym, że z ziarna ryżu białego zostały całkowicie usunięte zewnętrzne warstwy (okrywa i warstwa aleuronowa) – najbardziej wartościowe pod względem żywieniowym. Natomiast ryż naturalny jest pozbawiony jedynie najbardziej zewnętrzne, niejadalnej łuski, a jego brązowa barwa wynika z obecności kilku warstw otrąb cennych w składniki odżywcze.

W porównaniu z ryżem białym, ryż brązowy jest dużo bogatszy w witaminy, składniki mineralne i błonnik, które znajdują się w zewnętrznej, nieusuniętej otoczce (zwanej srebrną łupinką), np. posiada 349% więcej błonnika203% więcej witaminy E185% więcej witaminy B6219% więcej magnezu i 19% więcej białka. Jest on bardzo wolno trawiony przez organizm dając poczucie sytości przez długi czas. Ma niski indeks glikemiczny (55, podczas gdy dla ryżu białego wynosi on 70). Od bardzo dawna brązowy ryż był stosowany jako środek regulujący poziom cukru we krwi i stosowany w cukrzycy przez tradycyjną medycynę wschodu. Za działanie obniżające poziom cholesterolu we krwi u dorosłych osób ze średnią hipercholesterolemią odpowiada olej obecny w zewnętrznej otoczce brązowego ryżu (a nie błonnik).

W brązowym ryżu występują następujące witaminy: tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, foliany, witamina E i witamina K.

Makroelementy znajdujące się w brązowym ryżu obejmują: wapń, magnez, fosfor, potas. Z mikroelementów występują: żelazo, cynk, miedź, mangan i selen.

Brązowy ryż ma krótszy okres przydatności do spożycia niż biały i głównie dlatego producenci poddają ryż obróbce, aby gotowy produkt mógł dłużej leżeć na sklepowej półce i nie przynosił strat ekonomicznych spowodowanych przeterminowaniem produktu. Mniejszą popularność ryżu brązowego w stosunku do białego upatruje się też w różnicach wizualno-smakowych, dłuższym czasie gotowania, różnicy w cenie oraz kojarzeniu ryżu brązowego z pokarmem dla ubogich i zwierząt hodowlanych.