537 00 12 00
Już dziś umów się na zabiegi!
kontakt@colonmed.pl

Nigdy się nie odchudzaj!

Pamiętaj - nigdy się nie odchudzaj!!! Najprawdopodobniej przyniesie to odwrotne do oczekiwanych efekty!

Co roku, zwykle przed sezonem letnim, wszystkie pisma kobiece zaczynają publikować niezliczone diety, które mają nas doprowadzić do wymarzonej sylwetki. Zdecydowana większość z nich opiera się na zasadzie: jedz mniej kalorii. Tymczasem zasada diety niskokalorycznej jest iluzją jeśli chodzi o gubienie zbędnych kilogramów, a nawet może być niebezpieczna dla naszego zdrowia, bo zaburza nasz metabolizm.

Diety niskokaloryczne opierają się na założeniu, że jeśli organizm potrzebuje przeciętnie 2500 kalorii dziennie, to:

  • dostarczając mu mniej, np. 2000 kalorii, będziemy tracili na wadze
  • dostarczając mu więcej, przykładowo 3000 kalorii - przytyjemy

Nic bardziej bardziej mylnego. Nasz organizm nie jest kotłem energetycznym, w którym dostarczane kalorie muszą bilansowac się z wydatkowanymi. Tego typu rozumowanie zupełnie ignoruje zdolności adaptacyjne i regulacyjne organizmu ludzkiego.

Wszystkie osoby, które kiedykolwiek stosowały dietę niskokaloryczną wiedzą, że na samym początku przynosi rezultaty, jednak prawie nigdy nie udaje się ustabilizować wagi, a po pewnym czasie zaczyna nam przybywać kilogramów (pomimo ograniczania kalorii!). Dzieje się tak dlatego, że nasz organizm kieruje się swoistym instynktem przetrwania. Kiedy ograniczymy ilość dostarczanych kalorii dostosuje on metabolizm (w tym przypadku wydatkowanie energii) w taki sposób, by móc "przetrwać" mając do dyspozycji  ograniczoną ilość energii. Co więcej, szykując się na "ciężkie czasy" ograniczy wydatki energetyczne jeszcze bardziej, by móc zaoszczędzone w ten sposób kalorie magazynować w postaci rezerw tłuszczowych. I nie przepuści żadnej okazji, by "gromadzić zapasy" na później. Wszyscy, którzy się kiedykolwiek odchudzali znają pewnie sytuacje, kiedy po tygodniach wyrzeczeń i ograniczeń trafiła się impreza rodzinna, podczas której "odpuściliśmy" sobie rygorystyczną dietę. Efekt - w poniedziałek nie mogliśmy uwierzyć własnym oczom stojąc na wadze. Często spadek wagi tak ciężko wywalczony w ciągu całego tygodnia zostawał odbudowany z nawiązką po jednej większej imprezie!

Kiedy przeanalizujemy przypadki walki z nadwagą u osób otyłych za pomocą ograniczania kalorii, możemy zaobserwować pewein powtarzający się schemat:

  • mamy nadwagę, jesteśmy otyli, zaczynamy dietę niskokaloryczną
  • w początkowym okresie tracimy na wadze
  • bardzo szybko nasza waga zatrzymuje się w miejscu lub wręcz zaczyna na powrót rosnąć (pomimo ciągłego ograniczania kalorii)
  • pojawia się frustracja, zarzucamy naszą dietę jako nieskuteczną
  • natychmiast pojawia się efekt jo-jo, przybieramy w tempie ekspresowym na wadze, przy czym nasza waga zwykle w efekcie jest większa od początkowej, tej sprzed diety (pamiętajmy, że nasz organizm zmagazynuje ile się da pamiętając o "ciękich czasach" z okresu diety)
  • i znów decydujemy się na walkę z nadwagą (zwykle przeczytawszy w jakiemś czasopiśmie o kolejnej "diecie cud")
  • ...

A przecież wiemy co dzieje się z drucikiem, który zaczniemy wyginać raz w jedną raz w drugą stronę.

A zatem unikajmy diet opartych wyłącznie na ograniczaniu dostarczanych organizmowi kalorii. Skupmy się raczej na tych, które uwzględniają rodzaj pożywienia, sposób komponowania posiłków, ich przygotowywania, spożywania w zgodzie z rytmem biologicznym naszego organizmu.

Zespół Colon-Med szczególnie poleca dietę Montignaca, uwzględniającą zarówno tzw. indeks glikemicznypokarmów jak i zasady ich łączenia.