537 00 12 00
Już dziś umów się na zabiegi!
kontakt@colonmed.pl

Detoks, czyli jak skutecznie oczyścić organizm z toksyn (cz.1)

Jeśli czytasz ten artykuł to z pewnością zdajesz już sobie sprawę z tego, że dzisiejsze środowisko życia, zła dieta, nasycona chemią żywność, brak ruchu, nadmiar leków oraz suplementów powodują permanentne zatruwanie naszego organizmu. Jeśli chcemy zachować dobre zdrowie oraz doskonałe samopoczucie – musimy wiedzieć o dwóch podstawowych rzeczach:

- jak ograniczać przenikanie toksyn do organizmu

- jak pozbywać się toksyn z organizmu

Dziś opowiemy Ci o pierwszej z nich, czyli jak ograniczyć przenikanie toksyn do naszego organizmu.

Zdecydowanie lepiej jest zapobiegać, niż leczyć.

Podstawowym źródłem toksyn w naszym organizmie jest dieta, czyli to co zjadamy oraz jak to łączymy i przygotowujemy. A zatem warto zwrócić uwagę na kilka zasad dietetycznych, które mogą okazać się zbawienne dla naszego zdrowia.

Przygotuj swój posiłek ze świeżych i najlepiej organicznych składników.

Unikaj kupowania produktów gotowych lub wysoko przetworzonych

Tak, wiem. Jesteśmy zagonieni i często nie mamy czasu na przygotowanie posiłku od podstaw. Dużo łatwiej jest wziąć gotowe danie z półki w supermarkecie, wrzucić na kilka min do kuchenki mikrofalowej lub zalać wrzątkiem i .. posiłek gotowy. Tyle, że tego typu danie nie ma niczego wspólnego z pożywnym posiłkiem. Wręcz przeciwnie, poza pustymi kaloriami dostarczy nam tylko problemów. Dlaczego? Bo w trakcie jego produkcji zastosowano procedury, które pozbawiły go niemal zupełnie wartości odżywczych, a w dodatku nasycono go w dużym stopniu różnego rodzaju E (konserwanty, stabilizatory, barwniki, wzmacniacze smaku i zapachu).

Wybieraj produkty pełnoziarniste

Biała mąka jest produktem pozbawionym wszelkich wartości odżywczych. Można powiedzieć, że stanowi tylko zapychacz i dostarcza pustych kalorii. Powoduje problemy trawienne i prowadzi do powstawania złogów w organizmie. W procesie jej produkcji z ziaren zostają całkowicie usunięte zewnętrzne warstwy (okrywa i warstwa aleuronowa) – najbardziej wartościowe pod względem żywieniowym.

Podobnie jest z ryżem. W porównaniu z ryżem białym, ryż brązowy jest dużo bogatszy w witaminy, składniki mineralne i błonnik, które znajdują się w zewnętrznej, nieusuniętej otoczce (zwanej srebrną łupinką)

Dlatego sięgaj zawsze po produkty mączne z pełnego przemiału: chleb razowy, makarony pełnoziarniste. Wybieraj naturalny ryż brązowy. Spożywaj dużo kasz gruboziarnistych.

 

Komponuj posiłki z produktów, które są trawione w ten sam sposób

Przyjrzyjmy się tradycyjnemu polskiemu obiadowi: kotlet schabowy z ziemniakami. Nasz żołądek otrzymuje porcję białka zwierzęcego (mięso). By skutecznie go strawić musi wydzielać pepsynę, która może działać jedynie w środowisku kwaśnym. Teraz wyobraźmy sobie, że właśnie zjedliśmy ziemniaka lub kawałek chleba lub jakikolwiek inny produkt zawierający węglowodany lub skrobię. Już w czasie jego przeżuwania do śliny wydzielana jest ptialina i inne enzymy o odczynie zasadowym. Aby skrobia została strawiona musi w żołądku panować środowisko zasadowe.

Teraz wyobraźmy sobie, co dzieje się w żołądku, kiedy dochodzi do jednoczesnego trawienia białka i skrobi. Kwaśne i zasadowe soki trawienne wydzielane są jednocześnie i szybko się neutralizują, pozostawiając w żołądku słaby, wodnisty roztwór, który nie jest w stanie należycie strawić białka, ani skrobi. Ponieważ w przewodzie pokarmowym obecne są bakterie dochodzi do rozkładu białka i fermentacji skrobi. I właśnie rozkład i fermentacja są główną przyczyną wszelkiego rodzaju dolegliwości układu trawiennego takich jak gazy, zgaga, kurcze żołądka, wzdęcia, zaparcia, cuchnący stolec, krwawienie hemoroidów, zapalenie okrężnicy itp. Rezultatem źle dobranych połączeń pokarmowych są inne objawy zaliczane do symptomów alergii takie jak : wysypka, pokrzywka, bóle głowy, mdłości. Ich powodem jest przedostanie się toksycznych produktów rozkładu i fermentacji do krwi.

Podstawową zasadą komponowania posiłków jest unikanie połączeń białek ze skrobią. Masz ochotę na mięso – nie ma problemu, ale zjedz je z warzywami (najlepiej zielonymi). Masz ochotę na kaszę lub ryż – i znów najlepszym dodatkiem będą warzywa.

Zrezygnuj z białego cukru i soli

Zrezygnuj z cukru. Jeśli twoja dieta bogata jest w kasze, ryż naturalny, czy makaron pełnoziarnisty – bądź spokojny, dostarczasz swojemu organizmowi wystarczająco dużo paliwa w postaci węglowodanów złożonych. Biały, przetworzony cukier jest „kokainą kulinarnego świata”. Gdy go spróbujesz jesteś uzależniony, nigdy nie ma go dość. Nie zawiera żadnej wartości odżywczej i jest faktycznie składnikiem odżywczo-ujemnym, ponieważ czerpie składniki odżywcze z organizmu. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, zjedz raczej suszone owoce z odrobiną miodu.

Zapomnij o soli. Zatrzymuje ona wodę w organizmie, sprzyja nadciśnieniu tętniczemu, w efekcie prowadzi do udaru mózgu, zawału serca, niewydolności nerek, osteoporozy oraz cukrzycy typu 2.

Na początku potrawy wydadzą ci się mdłe i niesmaczne – to skutek permanentnego nadużywania soli w naszej kuchni. Jednak po kilku dniach odkryjesz smaki potraw na nowo! Oraz bogactwo innych przypraw, które dodadzą twoim potrawom nie tylko wyjątkowego smaku, ale też zdrowia.

 

W następnym artykule dowiesz się, jak skutecznie usuwać toksyny z naszego organizmu.